ELBILAR
Nya Volvo XC70
Volvo Cars
Volvo XC70 gör comeback som laddhybrid – men du får inte köpa den
Klassiska modellen XC70 återuppstår och nu kommer bilen med laddhybriddrivlina och 20 mils räckvidd. Låter det attraktivt? Tyvärr, kommer Volvo inte sälja den i Sverige.
När Volvo Cars lanserade V70 Cross Country 1998 var det början på ett nytt kapitel för tillverkaren som då började ta sina första trevande steg på väg mot crossovers. Modellen blev en succé och det var många som fällde en tår 2016 när Volvo avslutade produktionen.
Men nu återuppstår modellen och denna gång blir det med en elektrifierad drivlina. Nya XC70 blir nämligen den första Volvon som får en så kallad ”extended-range plug in”-drivlina med en räckvidd på upp till 200 km enligt testcykeln CLTC.
Detaljer kring drivlinan är obefintliga, men troligtvis handlar det om en uppställning liknande det som Geely-syskonet Lynk & Co använder i bland annat modellen 08.
I pressinformationen skriver Volvo att nya XC70 bygger på plattformen SMA (Scalable Moduler Architecture), vilket är en nyhet för märket. Det framgår även att modellen, i varje fall initialt, endast ska erbjudas i Kina – men att potentiella marknader utvärderas.
– XC70 markerar vår strategiska insteg i segmentet med extended-range-laddhybrider, en perfekt bro till full elektrifiering. Den tillåter oss att behålla och utveckla en balanserad produktportfölj, samt erbjuda attraktiva alternativ till kunder som inte är redo för helelektriska bilar. Det här är även ett exempel på regional anpassning, där vi förhåller oss till efterfrågan på lokala marknader, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, i ett uttalande.
Likt original-XC70:an ska den nya bilen omfamna tanken om att vara en mångsidig familjebil som kan användas för ”alla typer av äventyr”. Storleksmässigt ska den vara större än XC60 och när det kommer till utseende påminner den en hel del om nya EX90.
Men mer än så vet vi inte, utan Volvo säger bara att de ska avslöja mer de kommande månaderna.